Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja ove školske godine realizuje projekat „Unapređenje kvaliteta nastave – razvoj ključnih kompetencija kroz multidisciplinarni pristup – Saradnjom do znanja“ (dalje u tekstu: Projekat), čiji je cilj unapređivanje nastavne prakse i podsticanje motivacije za učenje kroz integraciju sadržaja iz različitih predmeta i rad na razvoju međupredmetnih kompetencija.
Osnovna namera Projekta jeste da se kroz tematsko planiranje i postepenu transformaciju časova razvija novi model organizacije nastave, koji podrazumeva povezivanje sadržaja različitih predmeta kroz kooperativni rad nastavnika.
Realizacija projektnih aktivnosti podrazumeva promene u organizaciji rada, periodičnu izmenu rasporeda časova, timsko planiranje i izvođenje nastavnih sadržaja i celina u kooperaciji više nastavnika, uz aktivno učešće učenika. Potencijalne dobiti od ovakvih promena u orgaizaciji rada su velike, npr. smanjenje opterećenja učenika na godišnjem nivou, omogućavanje aktivnijeg učešća učenika u nastavnom procesu i vršnjačko učenje, sticanje funkcionalnih znanja i razvoj ključnih i međupredmetnih kompetencija kod učenika. Iz perspektive nastavnika, otvorile bi se veće mogućnosti da efikasnije upravljaju odeljenjem, lakše individulizuju nastavu, usklade kriterijume ocenjivanja i da se horizontalno stručno usavršavaju.
Da bi se realizovale projektne aktivnosti, potrebno je isplanirati u Godišnjem planu rada škole i planovima rada nastavnika da oko 10% ukupnog broja časova na godišnjem nivou bude realizovano timski kao projektna aktivnost. To podrazumeva da sadržinski slične nastavne jedinice/teme, ili celine u istom odeljenju realizuju istovremeno dva, ili tri nastavnika. Ovakva tematska nastava treba da se realizuje u trajanju od tri nedelje u toku školske godine.
Nakon sprovedenih projektnih aktivnosti i analize dobijenih efekata Projekta, iskustva škola poslužiće kao model primene dobre prakse drugim školama u Republici Srbiji. Zbirka primera uspešnih časova i analiza modela dobrih rešenja biće elektronski dostupni svima koji žele da na ovaj način inoviraju svoju praksu.
Više o Projektu pročitajte u Priručniku